Kredyt hipoteczny a działalność gospodarcza

Kredyt hipotecznyJak do sprawy udzielenia kredytu hipotecznego podchodzą banki, jeśli wnioskodawcą jest osobą, która prowadzi działalność gospodarczą? Czy osoba prowadząca działalność może spodziewać się korzystnych ofert w bankach? Podpowiadamy, jak to wygląda w praktyce!

Uzyskanie kredytu hipotecznego przez osobę, która posiada działalność gospodarczą to nie łatwa droga, na której należy ostrożnie stawiać kroki. Banki od wielu lat traktują małe i średnie przedsiębiorstwa po macoszemu. Jeśli jednak na uwadze będziemy mieli kilka zasadniczych kwestii, to pozytywna decyzja może okazać się znacznie prostsza.

Banki najchętniej udzielają kredytów osobom, które zatrudnione są na podstawie bezpiecznych umów o pracę, inaczej jest w przypadku osób, które posiadają działalność gospodarczą. W mniemaniu banków to właśnie umowa o pracę jest najbardziej stabilnym oraz pewnym dochodem. Bez względu na to, czy jest to działalność gospodarcza prowadzona przez jedną osobę, czy też przedsiębiorstwo zatrudniające wiele osób, jest to pewne utrudnienie dla osób, które chcą uzyskać kredyt.

Kluczowymi czynnikami do oceny zdolności kredytowej przedsiębiorstwa są:

  • posiadany majątek,
  • struktura kapitału,
  • źródła finansowania działalności,
  • wysokość przychodów,
  • koszty prowadzenia działalności.

Możemy być również pewni, że kredytodawca przebada nasze potencjalne dochody w przyszłości, prognozy gospodarcze, obecną koniunkturę oraz dokładnie przebada profil działalności, w tym jego szansę na dalszy rozwój i ewentualne zagrożenia.

Istotne jest również skompletowanie wszystkich dokumentów oraz odpowiedni staż działalności. Banki najczęściej wymagają od potencjalnego kredytobiorcy pokazania Książki Przychodów i Rozchodów za okres ostatnich dwunastu miesięcy. W niektórych przypadkach oraz w bankach przedsiębiorca może otrzymać kredyt na mieszkanie już po trzech miesiącach prowadzenia działalności. W niektórych przypadkach uzyskanie wcześniejszego kredytu jest uzależnione od polityki, jaką prowadzi bank. Zdarza się, że wymagany minimalny staż firmy to dziewięć, sześć, a nawet dwadzieścia cztery miesiące. Szczegółowych informacji w tym zakresie udzielą pracownicy banków.

Zakup nieruchomości na podstawie kredytu wiąże się z koniecznością udowodnienia bankom stabilizacji finansowej. Z dokumentacji przed złożeniem wniosku, warto przygotować pisma potwierdzające prawomocne funkcjonowanie firmy, aktualną sytuację finansową, rodzaj i kwoty zobowiązań oraz ewentualne zaległości w ich regulowaniu. W większości banków, osoba która otrzymuje dochody z umowy o pracę i przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą, o ile zarabiają tyle samo, mogą liczyć na taką samą kwotę kredytu.

Przedsiębiorcy, którzy decydują się na taki sposób pozyskania kapitału, powinni wiedzieć, że czasami odsetki od kredytu będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodów.

Chcąc uzyskać kredyt hipoteczny i prowadząc działalność gospodarczą, nieuniknione jest przygotowanie się na trudności. Sam kredyt hipoteczny to jeden z trudniej dostępnych rodzajów kredytów, zwłaszcza dla przedsiębiorcy. Oczywiście, jeśli nasz dochód jest uzyskiwany regularnie, nie mamy zaległości wobec ZUS czy też US to uzyskanie kredytu jest jak najbardziej możliwe, warto jednak wcześniej odpowiednio się przygotować!

Publikacja została przygotowana we współpracy z Niezależnym Doradcą Kredytowym Tomasz Wostal - doradztwo kredytowe i finansowe

Komentarze