5 zasad współpracy z copywriterem

Współpraca z copywriteremProwadzisz własną firmę, zarządzasz sklepem internetowym czy może chcesz zainwestować w reklamę? W każdym z tych przypadków będziesz współpracował z copywriterem. Poznaj 5 złotych zasad, dzięki którym Wasza współpraca przejdzie na wyższy poziom.

W tym artykule dowiesz się, jak współpracować z copywriterem oraz co zrobić, aby przygotowane treści spełniły twoje oczekiwania. Poznasz 5 zasad, po wprowadzeniu których proces tworzenia treści zyska na jakości. Wprowadzenie w życie poniższych reguł znacznie ułatwi pracę zarówno tobie, jak i osobie przygotowującej tekst.

Specjalizacja copywritera

Na dzisiejszym rynku podaż copywriterów jest bardzo duża. Zleceniodawcy bez najmniejszego problemu znajdują zarówno osoby piszące teksty na każdy temat, niezależnie od dziedziny, jak i wyspecjalizowanych autorów, zorientowanych wokół jednej lub kilku nisz. Jeżeli potrzebujesz artykułów na temat najlepszych formikariów do budowy pierwszej kolonii mrówek, zleć je copywriterowi piszącemu o możliwie najbliższej branży. W tym przypadku mogą to być osoby tworzące teksty o weterynarii, owadach, botanice, zoologii czy chociażby o naturze ogółem.

Gdzie szukać specjalistycznych copywriterów? Oprócz standardowych portali ogłoszeń o pracę dobrym pomysłem jest przewertowanie grup na Facebooku. Tam znajdziemy grupy specjalnie przygotowane dla osób poszukujących copywriterów. Sami możemy również natknąć się na ogłoszenia od copywriterów. Dodanie postu jest zupełnie darmowe, a w przeciągu kilku chwil dostaniemy pierwsze oferty od zainteresowanych osób.

Brief

Na temat briefu copywritera można mówić wiele. Dokument ten jest podstawą pracy osoby tworzącej treści. Na ogół przygotowywany jest przez samego copywritera, zdarza się jednak, że brief opracowuje klient. W każdym z tych przypadków dokument powinien być wyczerpujący oraz realizować swój główny cel, czyli ułatwienie pracy copywriterowi poprzez wyjaśnienie między innymi znaczenia tekstów, określenie grupy docelowej, ustalenie preferowanego stylu języka czy cech charakterystycznych komunikacji z klientami.

Metod tworzenia briefu jest równie wiele, co copywriterów na rynku. Każdy z nich ma swój sposób na formę i treść tego dokumentu. Niemniej jednak powinien zawierać pytania dotyczące między innymi grupy docelowej, stylu języka, oczekiwań klienta, ale także informacje o tym, czego unikać w komunikacji z klientami.

Podstawą udanej współpracy z copywriterem jest wysiłek obu stron - zleceniodawcy i zleceniobiorcy. Bardzo często źle przygotowany brief, zawierający sprzeczne wytyczne, lub po prostu jego brak, jest powodem niezadowolenia osoby zlecającej treści.

Zaufanie

Najbardziej wartościowym sukcesem jest ten oparty na zaufaniu. Po dobrze skonstruowanym briefie dajmy copywriterowi czas na przygotowanie treści. Po zapoznaniu się z tekstami - w ramach jakichkolwiek wątpliwości - warto dopytać copywritera na przykład o powód użycia konkretnego sformułowania czy poprosić o wyjaśnienie zasady językowej, która miała zastosowanie w tekście.

Niestety wielu zleceniodawców upiera się przy swoim zdaniu, nie wdając się w polemikę, a nawet w żadną argumentację z copywriterem. W takich przypadkach często poprawki naniesione przez osoby zlecające są po prostu błędne i szkodzą jakości treści. Jeżeli więc mamy zastrzeżenia co do przygotowanego tekstu – pytajmy.

Dokładne opisanie uwag

Tym, co wprowadza największy chaos do pracy copywritera, są sprzeczne uwagi czy niejednoznaczne zastrzeżenia dotyczące treści. Jest to bolączką wszystkich osób pracujących w branży kreatywnej. Zdania w rodzaju "coś mi tu nie pasuje", "tutaj można to napisać inaczej" czy "z jednej strony jest dobrze, z drugiej jednak mi nie brzmi" zamieńmy na bardziej skonkretyzowane - znacznie ułatwi to dopasowanie treści do oczekiwań zleceniodawcy oraz sprawi, że unikniemy nieporozumień w przyszłości.

Można pokusić się o stwierdzenie, że im lepszy brief, tym mniej zastrzeżeń do tekstów; warto o tym pamiętać, rozpoczynając współpracę z copywriterem.

Jakość = cena

Mimo że nie w każdym przypadku wysoka cena jest równoznaczna z wysoką jakością, to branża copywritingu, szczególnie jeżeli chodzi o freelancerów, co pewien czas notuje proporcjonalny spadek stawek za tekst do wzrostu oczekiwań. Jeżeli jesteśmy osobą zlecającą teksty, nie spodziewajmy się, że dwa złote za każdy tysiąc znaków ze spacjami będzie motywowało do przygotowania merytorycznych i ciekawych dla odbiorcy tekstów. Cena powinna być odpowiednia do czasu poświęconego na research, umiejętności copywritera czy chociażby znajomości zasad języka polskiego.

Rodzi się więc pytanie – jak sprawdzić umiejętności copywritera, zanim jeszcze zlecimy mu treść do przygotowania? Dobrym pomysłem jest spojrzenie na portfolio tekstów oraz klientów, dla których copywriter pracował wcześniej. Jeżeli więc decydujemy się na współpracę z copywriterem, to warto poprosić o tego rodzaju dokument. Zazwyczaj jednak jest on ogólnodostępny na stronie internetowej osoby piszącej lub agencji copywriterskiej.

Współpraca z copywriterem

Stosowanie powyższych zasad jest gwarancją udanej współpracy z copywriterem. W każdym przypadku punktem wyjścia powinien być dobrze przygotowany brief. Nie należy zapominać również o odpowiednim wyborze samego copywritera, a także o wzajemnym zaufaniu.

Tekst powstał we współpracy ze stroną https://profesjonalnycopywriter.pl na której dostępne są usługi copywriterskie.

Komentarze